Tildakorkeela

PIKKUJOULUPÄÄTÖKSIÄ

  • Tätä glögikuvaa Facebook rakasti.
    Tätä glögikuvaa Facebook rakasti.

Facebook -mainonta saa pienyrittäjän pään pyörälle. Jos haluaa markkinoida tuotettaan, tai kuten minun tapauksessani pikkujouluesitystä, vaihtoehtojen määrä on hämmentävä. Miksi joku mainos maksaa 39 euroa ja sillä saa tavoitettua 17-24 ihmistä? Toisessa yhteydessä rohkaistaan mainostamaan julkaisua 5 eurolla ja tavoittamaan 1300 henkilöä. ”Julkaisun kattavuus” , ”Sitoutuminen julkaisuun” ovat myös hämäriä ilmaisuja, kuten taulukot kävijätiedoista. Yhtenä päivänä katsoin, että jopas siinä on luvut hypänneet ylöspäin ja vielä ilman mainostamista, kunnes katsoin tarkemmin taulukkoa. Kun 0 on alareunassa ja 1 puolessa väliin näyttöä, yksi kävijä saatiin näyttämään todelliselta kävijäpiikiltä.

       Samoin se, mitä julkaisuja Facebook näyttää käyttäjilleen, tuntuu suhteellisen mielivaltaiselta. Viime vuonna levisi ilman mitään markkinointia kotona olohuoneessa napattu hämärä kuva erilaisista alkoholittomista glögeistä, joita oli myynnissä esityksen väliajalla. Kuin tyhjästä tämä kotikutoinen glögimainos levisi yli tuhannelle ihmiselle ja tykkääjiä riitti. Erilaiset digitalistien neuvot siitä, miten selättää Facebookin algoritmi ja saada julkaisut näkymään monelle, eivät paljon tilannetta paranna. Jos laitat julkaisun oikeaan kellonaikaan ja tavoitat oikean määrän tykkääjiä ensimmäisen 72 h sisään, julkaisu ikään kuin pääsee piireihin. Jos se taas syystä tai toisesta jää matamaan parin kaverin tykkäyksen varassa, julkaisuressu jää Facebookin seinäkukkaseksi. Joissain tapauksissa Facebook kuulemma jopa palauttaa mainosrahat kertomalla, että valitettavasti emme voineet löytää tarpeeksi ihmisiä, joille olisimme voineet mainoksesi näyttää (Facebookissa muka ei tarpeeksi ihmisiä??).

      Kuinka yrittäjän sitten pitäisi osata tehdä oikeita päätöksiä? Samalla logiikalla kuin muussakin toiminnassaan. Kuten erään Sähkeet Uutiskomediashowhun ryhmälipputilausta tehneen herran kanssa keskustelin, pomon pitää ylipäänsä pystyä tekemään päätöksiä. Pitää päättää se jokin päivämäärä, jolloin porukat lähtevät pikkujouluihin. Pitää päättää syödäänkö ennen esitystä vai sen aikana pikkupurtavaa. Pitää päättää, että mitä maksaa firma, mitä kustantavat ihmiset itse. Minä puolestani esitystä tuottavassa päässä vastaavana tuottajana teen päätöksiä siitä, että riittääkö ravintolan tarjoama ääni- ja valotekniikka tarpeisiimme (ei riitä) ja mistä saisin lisätekniikkaa, otanko ensimmäisen tarjouksen koska se tulee hyväksi tiedetyltä luotettavalta yritykseltä (otin) vai odotanko uudelta yhteistyökumppanilta parempaa tarjousta. Teetänkö käsiohjelmia ison pinon silläkin riskillä että niitä jää käteen (teetän), vai otanko vähemmän ja maksan enemmän? Shown tuottaminen on täynnä nopeasti tehtäviä päätöksiä, joissa joutuu punnitsemaan eri asioiden välillä.

      Yleisön asemaan asettuminen on se ohjenuora, jonka varaan loistava show rakennetaan. Eli miten illasta saa ihmisille tulemisen arvoisen, sellaisen joka lämmittää syksyn pimeydessä vielä pitkään. Vaikka se vaatisi yrittäjältä rahallisia satsauksia – kuten kuusi ylimääräistä led-valopylvästä vaatii – mutta koska sillä saadaan lavalle oikea hohde, siitä kannattaa maksaa. Käsiohjelmasta kannattaa maksaa, koska se antaa yleisölle mahdollisuuden perehtyä syvemmin esitysformaattiin. Pikkujouluja viettämään tulevan yrityksen pomon taas kannattaa satsata kunnon iltaan, jossa kaikki viihtyvät.

     Mutta se Facebook, miten osata tehdä siellä päätös oikean kuvan suhteen? Mikä julkaisu siellä menestyy? Kokemuksen perusteella sanoisin, että luultavasti kaunis hymy ja valkoiset hampaat. Eräällä esiintyjällämme on harvinaisen leveä hymy ja nämä iloiset kuvat ovat aina Facebookin suosiossa. Oli hän sitten back stagella odottamassa esitysvuoroaan iso pipo päässä Kylmän sodan veteraani -numeroon kuten viime vuoden esityksessä tai kylmässä harjoitustilassa paksussa villapaidassa heiluttamassa EU:n lippua, kuvat ovat Facebookin suosiossa. Amerikkalainen yhtiö suosii jenkkihymyä, sen nyt saattaa arvatakin.

Mutta sitä nuhruista glögikuvaa ei selitä kyllä mikään. Paitsi ehkä se, että suomalaiset todella aidosti tykkäävät uusista suomalaisista luomuglögeistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän tuomaslantto kuva
Tuomas Lantto

Somemarkkinointi on oma taiteenlajinsa, jossa ammattilaiset saavat aika hurjasti parempia tuloksia, kuin "teeitse"-tyylin toteutetut kampanjat. Vähän sama asia kuin, että se firman toimitusjohtaja kyselisi, että minkä vitsin hän valitsee stand-up esitykseensä vai tekeekö hän päätöksen palkata ammattilaisen hoitamaan tämän esityksen. :)

Facebook on tosiaan kuvien ja jossain määrin videoiden maailma ja siinä tulee välillä vähän koomisesti esille, se, että facebook näyttää kuvia joita klikataan aina vain suuremmalle yleisölle. Siis jos laitat vähän epäselvän kuvan, ihmiset klikkaavat sitä nähdäkseen mitä siinä on ja kun kuva on klikattu auki, niin siihen myös reagoidaan, jolloin se myös näkyy uutisvirrassa entistä suuremmalle yleisölle. Faceook olettaa siis ihmisten pitävän siitä kuvasta ja näyttää sitä suuremmalle yleisölle.

Hymy taas toimii aina :) Ihmiset klikkaavat ja tykkäävät hymyilevistä ihmisistä josta siis syntyy tämä kierre.

Yli 72 tuntia vanha kuva on tässä maailmassa jo vanha. Oikeastaan ikivanha.

Puheenaiheeseen liittyvää

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset