Tildakorkeela

Flirttiä pimeässä

  • Nettisivujen tekeminen onnistuu nykyään antinörtiltäkin helpoilla kotisivuohjelmilla.
    Nettisivujen tekeminen onnistuu nykyään antinörtiltäkin helpoilla kotisivuohjelmilla.

Tuotin helsinkiläiseen Mocambon yökerhoon yliopiston stand up -klubia 2003-2004. Monelta osin Helsinki on ihan samanlainen kuin silloinkin. Täällä on yhä vetäviä tapahtumia, ihmiset tykkäävät viettää iltaa kiinnostavissa paikoissa ja helsinkiläisyleisö on vastaanottavainen uusille jutuille ja tulee mielellään viihtymään klubille.

Muutama asia on kuitenkin muuttunut. Yksi näistä on lehdistön monopoli. Kun syksyllä 2003 eräänä perjantaina Nyt-lehdestä oli pudonnut pois meidän klubimme ilmoitus, olimme todella synkkiä. Miten kukaan osaisi tulla klubille, jos siitä ei kerrota missään? Yleisö oli kaukana Helsingin Sanomien Nyt -liitteen toimituksen selän takana. Silloin ajattelin miten oikeassa Todella upeeta –sarjan Patsy onkaan, kun hän sanoo, että ilman markkinointia oleminen on samaa kuin vinkkaisi miehelle silmää pimeässä.

Ilmoitus Hesarissa päätyi silloin suurella varmuudella monen ihmisen silmiin. Tapahtumista tiedotus oli Nyt-lehden ja City-lehden kaltaisten paperilehtien varassa.

Tuottaessani nyt Sähkeet Uutiskomediashowta markkinoinnin ehdottomasti järkevin elementti on sosiaalinen media. Facebookin mainokset voi kohdistaa halutuille ihmisryhmille ja niiden tavoittavuus on yllättävän hyvä. Samoin esityksistä tiedottaminen on sosiaalisen median kautta yllättävän helppoa. Erilaisia tapahtumasivustoja on runsaasti.

Vuonna 2003 omat nettisivut olivat kaukainen haave. Niiden tärkeys tosin tiedostettiin; aloitteleva koomikko Ismo Leikola kulki Jyväskylän Seisomapaikka-klubilla perässäni ja sanoi, että ihan oikeasti, nettisivut kannattaa olla, ne on tosi tärkeät. Ja oli meillä jonkinlaiset nettisivut. Mocambossa vakituisesti esiintyvän Bundolon dj-klubin sivulla oli stand up-illoistamme tietoja, mutta me emme itse niitä päässeet päivittämään. Nettisivujen rakentaminen oli enemmän kuin rakettitiedettä silloin. Raketitkin olisivat rakentuneet mutta koodaaminen ei. Nyt sekin onnistuu helposti ilman mitään koodaamista kotisivukoneiden avulla. Esim. Jimdo ja Wix ovat tavattoman helppokäyttöisiä ja niitä pystyy päivittämään yhtä helposti kuin Facebookia..

Lipunmyynti kävi silloin pelkällä käteiskaupalla ravintolan ovella. Lippupalvelujen käyttäminen olisi ollut pienelle klubille liian suureellinen vaihtoehto toimitusmaksujen osalta. Nyt rakensimme muutamassa minuutissa Holviin oman lippukaupan, jonne on linkki nettisivultamme. Kaikkeen toimintaan on tullut uusi ulottuvuus digitaalisten keinojen kautta.

Nämä tässä käydyt tuottamiseen liittyvät keinot ovat vain osa uudistusta. Myös Sähkeet Uutiskomediashown esityksen suhteen digitaalisia keinoja on ollut käytössä myös vaikka kuinka paljon. Uudessa maailmanajassa suora suhde tekemiseen ja toimintaan ilman välikäsiä on hyvä piirre. Toisaalta omalta osaamiselta vaaditaan paljon enemmän, kuin mihin olin valmistautunut. Valppautta uudistuvissa menetelmissä vaaditaan koko ajan. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että maksettu ilmoitus Hesarin takaosassa on suurelle osalle yleisöä sitä silmän iskemistä pimeässä. Kivaa flirttiä, mutta harmi kun kukaan ei sitä nähnyt..

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

No mutta tässä ja nythän et iske silmää pimeässä,vaan nostat melko selkeesti helmaa kutsuvasti vihjaten polvien yläpuolelle. :))))..siis en paheksu.. :))

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen

Kiinnostava projekti sulla. Pidä ihmeesäs meidät ajan tasalla, miten lähtee liikenteeseen.

Käyttäjän TildaKorkeela kuva
Tilda Korkeela

Haha, Hannu, tässä tätä uutta mediaa vasta opettelen :-) Eli miten kertoa, mitä on tekeillä ja olla kuitenkaan avaamatta asioita liikaa tai ärsyttämättä mainostamisella lukijoita. Täytyy varoa ettei se helma nouse liian ylös :-D Kiitos Teemu kannustuksesta. Tuohon ylläkirjoitettuun kääntöpuoli on se, että tänään ilahduin kovasti siitä, kun Kallio-lehti, paikallinen printtilehti siis, kirjoitti Sähkeistä jutun. Eli kyllä tässä yhä perinteisellä mediallakin vaikutuksensa on! Ainakin tekijöiden mieliä piristäen!